lørdag 28. april 2012

Verdensredderne av Simon Stranger

I Verdensredderne av Simon Stranger møter vi igjen Emilie fra boken Barsakh som jeg har lest og skrevet om tidligere. En dag hun er på shopping møter hun på en gutt som setter klistremerker på T-skjorter. På klistremerkene står det "Kos deg med T-skjorten - Slavene som sydde den gjorde det ikke (http://www.verdensredderne.blogspot.com/). Det handler om barn som blir utnyttet i slavearbeid for å lage klærne, og de som står bak merkene er noen som kaller seg Verdensredderne. Hun snakker med gutten etterpå og han er ganske arrogant ovenfor Emilie da hun konfronterer han med det som står på klistremerkene. Selv om hun først avfeier det er det likevel en tanke som er sådd hos Emilie og hun begyner å undersøke litt om dette kan stemme. Etterhvert tar hun kontakt med Verdensredderne og får bli med på møter i deres hemmelige lokaler og aksjoner. Det er ikke bare klær det handler om, men også produksjon av blant annet kakao, kylling og ikke minst Apple-produkter. Det er mange som får gjennomgå gjennom Verdensreddernes aksjoner. På den andre siden av jorden, i Bangladesh, får vi  møte Reena, en av jentene som har sydd de aktuelle T-skjortene.

Verdensredderne er denne ukens bok i bloggturneen til Cappelen Damm. I går skrev Mirthfuls bookblog om boken og i morgen er det Synne Larsen sin tur. Jeg har desverre ikke fått lest ferdig boken, og det er ikke fordi den var tung eller kjedelig, men fordi jeg har forlagt den på jobben og har ikke hatt muligheten til å hente den. Jeg har lest nesten hele så velger å skrive min mening om det jeg har lest siden det var min tur i dag på turneen.

Verdensredderne tar opp viktige politiske spørsmål som nok ikke er så vanlig i norske ungdomsbøker, vel egentlig er det ikke så mye av det i den norske voksenlitteraturen heller. Dette liker jeg veldig godt og håper flere følger etter. Det blir også sådd noen tanker i meg som leser som kanskje gjør at jeg tenker meg litt mer om i forhold til hvilke produkter jeg velger å kjøpe. Boken har ellers et godt driv som gjør den lettlest og fengende. Likevel synes jeg ikke den er like god som Strangers forrige bok om Emilie, Barsakh. Det kan være den med fordel kunne gitt mer plass til Reenas historie for å gi ekstra tyngde til historien som er relativt enkel. Det hadde den hatt plass til for dette er en liten bok.

Når det er sagt minner ungdommenes engasjement meg veldig om meg selv da jeg var fjorten og fikk pappa til å skifte barberskummerke og ellers tømte skapene hjemme for alt som var testet på dyr. Det var mye som skapte engasjement den gang, som jeg i dag bare trekker på skuldrene av eller tenker: huff. Jeg skulle gjerne hatt tilbake litt av ungdommens engasjement, og det er også noe av det jeg liker best med ungdomsbøker, at de kan gi meg litt av disse følelsene tilbake.

Les boken, det tar ikke lang tid og gir deg noe å tenke på. Simon Stranger er en interessant forfatter og det minner meg om at jeg snart må lese hans bok Mnem som har stått på leselisten min i minst to år.

                                                  

1 kommentar:

  1. Hmm... Tror nesten jeg må sjekke ut den her en dag :) Om de får den på biblioteket :)
    Fin omtale

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)