onsdag 20. mars 2013

Krimtips til påske

Bokelskerinnen invitererer bokbloggere til å komme med sine krimtips nå før påske og legge fra seg en lenke hos henne slik at man kan klikke seg inn på alle krimtipsene. Jeg har lest lite krim de siste par årene i forhold til tidligere, så dette blir en blanding av gamle og nye favoritter. Her er mine tips:

Kretsen av Alexandra Beverfjord: denne leste jeg nettopp ferdig og om du liker Liza Marklund er dette definitivt noe for deg. Jeg liker godt krim der journalister har hovedrollen sånn som i nevnte Marklund sine bøker om Annika Bengtzon og Stieg Larsson sin Millenium-serie. Jeg tror jeg skal låne med meg hennes neste bok i påskeferien.

"Kretsen" av Alexandra Beverfjord
Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen: uhyre spennende og velskrevet krim om Avdeling Q, en avdeling for uoppklarte saker der Carl Mørck og hans både mystiske og spesielle medarbeidere styrer. Jeg kan forsåvidt anbefale alle de tre bøkene i denne serien jeg har lest, men det er som oftest best å starte på begynnelsen.

"Kvinnen i buret" av Jussi Adler-Olsen
Acid Row av Minette Walters: britisk krim i ypperste klasse. Walters er en av mine favoritter og det begynner å bli lenge seiden jeg har lest noe av henne. Hun er god på å beskrive både de mest ondskapsfulle mennesker og handlinger sammen med ulike miljøer i det britiske samfunnet. Her er det et belastet miljø i de lavere klasser det handler om.

"Acid row" av Minette Walters

Fuglemannen av Mo Hayder: selv om jeg synes Mo Hayder beveger seg farlig nær grensen for hva som blir for makabert er det noe i bøkene hennes som gjør at jeg er fristet til å lese mer. Hun skriver realistisk og vondt. Fuglemannen er den første boken om Jack Caffrey og den jeg likte best av de to jeg har lest til nå, mens Kuren bikket litt over for min del (ihvertfall for meg som ganske nybakt mor som jeg var da jeg leste den).
"Fuglemannen - spenningsroman" av Mo Hayder

Mus av Gordon Reece: en psykologisk thriller om en mor og datter som etter å ha blitt herset med på skole, jobb og av far/ektemann når en grense for hva de kan tåle da en innbruddstyv finner frem til huset deres på landet. Jeg tror de som likte Middagen av Herman Koch kan like denne. Selv likte jeg ikke Middagen, men synes denne var ganske så god og særdeles uhyggelig.

"Mus" av Gordon Reece

4 kommentarer:

  1. "Mus"har eg òg lese, og eg òg syntes boka var uhyggjeleg! Eg har tenkt å lese "kvinnen i buret" av Jussi Adler-Olsen seinare. Har byrja med litt feil boka kanskje, for nå les eg "fasandreperne" :) Ha ein super dag vidare! :)

    SvarSlett
  2. Eg held på med Kvinnen i buret som lydbok, og det er ulidelig spennande! Har hatt ein pause på nokre dagar nå, for eg vart litt skremt, men må nok ha med meg slutten;-)

    SvarSlett
  3. Mye spenning i hverdagen her (:

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  4. Her har du med flere av mine favoritter. Både Kretsen og Kvinnen i buret ga jeg terningkast 6 til. Fuglemannen likte jeg også utrolig godt, selv om den er ekkel. Minette Walters er et godt tips. Jeg har Kjerringbissel ulest i hyllen, den fulgte med et ukeblad jeg leste for mange år siden. Takk for spennende tips :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)