fredag 29. november 2013

Til min hemmelige nisse

Hemmelig nisse er en kjekk ting satt i gang av Lattermilds bokblogg der de av oss bokbloggere som har meldt oss på skal gi og motta bøker og annet i gave fra hverandre og deretter gjette hvem vår hemmelig nisse er. Dette innlegget med spørsmål gitt til oss fra Ragnhild hos Lattermild er derfor først og fremst rettet mot min hemmelige nisse. Det er jo mulig noen av dere der ute synes det er litt interessant å lese om noen av mine boklige preferanser, i så fall hadde det vært hyggelig. Så her kommer mine svar:

* Hvilke(n) sjanger(e) leser du helst? Jeg er glad i dystopier, psykologisk krim/thriller, ungdomsbøker for mer voksen ungdom og liker også fantasy selv om jeg må være litt opplagt for å sette meg inn i nye univers for ofte. 

* Har du en favorittforfatter? Og har du/har du lest alt av ham/henne (altså: Er det noe poeng i å sende deg en bok av den forfatteren eller ikke)? I grunn ikke selv om Neil Gaiman (Amerikanske guder, The Graveyard Book, The Ocean at the End og the Lane, Neverwhere), Stephen King (Carrie, The Shining, The Long Walk, Joyland og The Running Man) og John Green (har det meste) er forfattere jeg har begynt å kjøpe inn bøker av. Jeg hadde flere favorittforfattere før da jeg for det meste leste krim, da var det Minette Walters og Karin Fossum. Sistnevnte har jeg de fleste romanene, men hos Walters mangler jeg ihvertfall de to siste som har kommet på norsk. Om det var uklart så er bøkene som står i parentes bak forfatterne bøkene jeg allerede har. 


* Leser du på andre språk enn norsk? Hvilke? Jeg leser bøker på engelsk selv om jeg foretrekker norsk om det finnes spesielt for litt tyngre bøker. Når det kommer til for eksempel YA-bøker leser jeg gjerne på engelsk.


* Hører du på lydbøker? I hvilket format, i så fall? Jeg hører gjerne på lydbøker, men da må det være bøker som er fengende og ikke krever for mye siden man ikke kan bla tilbake så lett og det er lett å falle ut innimellom. Jeg foretrekker elektroniske lydfiler.


* Samler du på bøker av noen spesifikk forfatter eller av en spesiell type eller med et spesielt tema? Egentlig ikke, men liker godt praktinnbundne bøker og klassikere i spesielt fine utgaver. Om jeg ikke får lest dem nå mister de ikke sin aktualitet som helt nye bøker kan gjøre.


* Har du noen lister over hva du har lest og/eller hva du eier, i så fall hvor? Det ligger lister øverst på bloggen min over de siste års leste bøker og jeg er å finne på både Bokelskere og Goodreads (trykk på ikonene øverst til venstre på bloggen)


* Hva er du ute etter når du leser? (Ut)dannelse, eventyr, romantikk, hjernetrim, nye erfaringer eller noe helt annet? Det er jo så forskjellig, men der jeg er nå i livet liker jeg godt bøker som underholder samtidig som det gjerne gir litt innsikt i mennesker, kulturer, samfunn osv. Det må liksom fenge litt for at jeg skal plukke opp boken og ikke skru på TVen når barn er i seng på kvelden, samtidig som det må være givende på et vis. 


* Finnes det noen sjanger eller forfattere du IKKE vil lese? Jeg er ganske mettet på Paranormal Romance-sjangeren og bøker om veldig sytete tafatte menn;-), og er litt skeptisk til sånne "filosofiske" bøker som forandrer livet ditt. Er nok lettere skeptisk til noen typer bøker, men når det kommer til akkurat dette opplegget der en annen bokblogger skal gi meg en av sine favoritter og noe de tror jeg vil like er jeg veldig åpen for forslag og synes aldri man kan avfeie en sjanger helt.


* Hva har du lest (eller påbegynt) og tenkt «Aldri mer!» om? Jeg leste for eksempel den første Min Kamp og er lite fristet til å lese videre. Ikke at jeg aldri vil lese noe av Knausgård igjen for det er også mye bra i den, men lange passasjer om å kjøpe og drikke en kopp kaffe på en flyplass, og lange historier som ikke ender i noe spesielt i tillegg til å være litt sytete mann er ikke helt for meg:-) Og selv om jeg fullførte Twilight har jeg begynt på en del andre serier i samme gate som jeg ikke har orket å lese videre på (se ang Paranormal Romance på spørsmålet over).


* Finnes det noen forfatter eller sjanger du har tenkt å lese, men som du ikke har kommet deg til ennå? Jeg leser lite sakprosa og det kunne jeg i grunn tenke meg å lese mer av. Så noen gode tips der er jeg glad for. Det bør ikke være så tørt eller tungt, og endel av dem er jo nesten i romans form.

* Er det noen bøker du leter etter og som du skulle bli særlig glad for å få? Jeg har til en viss grad forsøkt å få tak i Uår-bøkene av Knut Faldbakken og Gutten i graven ved siden av av Katarina Mazetti på norsk, men det virker ikke som de er i salg.


* Har du noen hobbyer utenom lesing? Jeg er både glad i å se på film og ikke minst TV-serier. Jeg liker også å spille brettspill.


* Samler du på noe? Jeg var en ivrig samler av servietter blant annet i min barndom, men er ikke en kategorisk samler i dag. Jeg liker å ha mange fine bokmerker og ulike typer fine/artige krus eller kopper i skapet istedenfor mange av samme.

* Hva er favorittfargen din? Jeg har alltid vært veldig glad i de fleste typer grønn og er også blitt glad i oransje de senere årene. Er i grunn glad i sterke friske farger spesielt på denne tiden av året:-)


* Har du noen favoritt-tv-serier eller favorittfilm? Å det er mange, men her er ihvertfall noen av dem. Filmer: Little Miss Sunshine, La Vita E Bella, Lord of the Rings, Festen.

TV-serier: Sopranos, Veronica Mars, My So Called Life, Freaks and Geeks, Good Wife, Homeland, Game of Thrones og Forbrytelsen.

* Foretrekker du te eller kaffe? Eventuelt hva slags? Jeg drikker mest kaffe selv om det oftest er på jobben. Hjemme blir det hele bønner siden vi har kaffekvern. Drikker ellers en del te på høsten/vinteren og liker godt ulike typer krydderte.


* Hva slags snop liker du best? Sjokolade (gjerne med marsipan) og salt lakris i ulike varianter.


* Hva er din marerittjulegave? Mareritt er å ta litt hardt i, men alltid ubehagelig å få noe man ikke liker og ikke alltid like lett å si det. Jeg har aversjoner mot ringer og øredobber, så noe voldsomme smykkerier ville jeg ikke likt å få. 


* Hva er din drømmejulegave? Det måtte være billetter til noe kjekt som teater eller kino med barnevakt, eller aller helst en tur et sted (ikke at jeg tror jeg skal få det av den hemmelige nissen altså);-) Bøker er jeg selvfølgelig glad i å få, men ikke så mange som gir det, så det er jo det jeg gleder meg mest til fra den hemmelige nissen:-) Det aller beste er når du får noe fint eller kult i overraskelse som noen har laget eller funnet til deg som du aldri har ønsket deg, men som passer så bra. En gang fikk jeg for eksempel en morsom T-skjorte som en venninne hadde kjøpt fra et amerikansk biblioteknerdenettsted der det stod Info Bitch på og en annen gang et hjemmelaget Gruble-spill av en annen kreativ venninne. Jeg liker forøvrig sånne litt nerdete og morsomme effekter/gadgets fra for eks TV-serier og bøker jeg liker.


* Er du allergisk mot noe, eller er du for eksempel veganer (viktig punkt!)? Nei

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor av ditt besøk hos meg:-)